Особливості навчання та виховання дітей з інтелектуальними порушеннями
Розумова відсталість – стійке порушення пізнавальної діяльності людини, яке виникає внаслідок органічного пошкодження ЦНС. Ступінь ураження головного мозку різна: за складністю, локалізацією, часом впливу хвороботворного фактору.
Розумова відсталість як патологія - якщо в одного суб’єкта будуть одразу три основні ознаки:
органічне ураження головного мозку дифузного характеру (набуте або спадкове) |
порушення пізнавальної діяльності, зокрема, усіх розумових операцій (аналіз, синтез, узагальнення, абстрагування тощо), пам’яті, мовлення |
стійкість порушення або його регресивність. |
Класифікація розумової відсталості (за видами, формами, ступенями, діагнозами)
F – розумова відсталість; F 70 – легка розумова відсталість; F 71 – помірна розумова відсталість; F 72 – важка розумова відсталість; F 73 – глибока розумова відсталість; F 78 – інша розумова відсталість; F 79 – неуточнена розумова відсталість |
супутні психіатричні проблеми: F 7х.0 – мінімальні поведінкові відхилення або їхня відсутність; F 7х.1 – значні поведінкові відхилення, що потребують уваги або лікувальних заходів; F 7х.8 – інші поведінкові відхилення; F 7х.9 – поведінкові відхилення не визначені |
Два види розумової відсталості:
Олігофренія (недорозвиненими є вищі форми пізнавальної діяльності, відсутністю прогредієнтності) |
Деменція (на пізньому етапі розвитку дитини внаслідок перенесеного захворювання центральної нервової системи після трьох років До непрогредієнтних - травматичні пошкодження головного мозку, менінгітів, енцефалітів. До прогредієнтних форм - епілептична; шизофренічна; ревматична; сифіліс головного мозку. |
||
М.С. Певзнер |
|||
неускладнена олігофренія |
олігофренія, ускладнена переважанням збудження над гальмуванням |
олігофренія, ускладнена переважанням гальмування над збудженням |
|
олігофренія, ускладнена грубим порушенням особистості, різкою зміною потреб і мотивів |
олігофренія, ускладнена частковим порушенням слуху, мовнослухової системи, моторики. |
||
легка розумова відсталість (дебільність) (F 70) – IQ = 50 - 69; помірна розумова відсталість (легка імбецильність) (F 71) - IQ = 35 - 49; важка розумова відсталість (виразна імбецильність) (F 72) - IQ = 20 - 34; глибока розумова відсталість (ідіотія) (F 73) - IQ = 0 - 19. |
Особливості роботи педагогів з такою дитиною:
- адаптація змісту освіти до пізнавальних можливостей учнів, що виявляється у зменшенні обсягу матеріалу, його спрощенні за характером і структурою;
- наочність навчання: використання різних видів наочності, її відповідність рівню розвитку сприймання й мислення дитини, поступове ускладнення (від реальних предметів та об’єктів до символічної наочності), задіювання якомога більшої кількості аналізаторів (слух, зір, дотик), поєднання наочних методів із словесними, практичними;
- уповільненість процесу навчання з урахуванням інертності нервових процесів дітей;
- повторюваність у навчанні та вихованні з метою ліквідації фрагментарності сприймання, недосконалості запам’ятовування. Повторення має бути систематичним, різноваріативним, з різним ступенем залучення дитини;
- включення учня в діяльність, спрямовану на подолання труднощів і перешкод (принцип вправляємості) – всі теоретичні відомості, правила мають бути засвоєні через практичну діяльність різного ступеня труднощів і новизни; без відпрацювання вмінь у практиці подолати наявний у розумово відсталих учнів розрив між теорією й практикою неможливо;
- спеціальна організація праці – у процесі роботи слід вчити учня планувати свою діяльність, міркувати про послідовність та способи виконання, описувати результати і порівнювати їх із зразком;
- використання гри у навчальній роботі – з метою підвищення інтересу дитини до навчальної діяльності, подолання її пасивності слід використовувати як дидактичну, так і сюжетно-рольову гру;
- дотримання охоронно-педагогічного режиму з урахуванням конкретного клінічного діагнозу;
- позитивні емоції педагога слугують засобом стимулювання дитини до навчальної діяльності й спілкування, формують її віру у свої можливості.
Фото ілюстративне