A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Турійської селищної ради Волинської області

Рекомендації батькам дітей з особливими освітніми потребами щодо того, як організувати розпорядок дня дитини з порушенням дитячого церебрального паралічу в умовах карантину

Дата: 18.11.2020 17:18
Кількість переглядів: 376

У нинішній час пандемії коронавірусної інфекції, коли майже всі дорослі і діти вимушені перебувати вдома, у батьків дітей з ООП виникає багато питань, оскільки в час карантину відсутня можливість отримати кваліфіковану допомогу фахівців.  Тож надаємо деякі рекомендації.

   Під час карантину рекомендується підтримувати звичайний розпорядок дня дитини, особливо, якщо у родині є діти з особливими освітніми потребами, зокрема з порушеннями дитячого церебрального паралічу. Продовжуйте у розважальній формі її навчати та розвивати.

      Зверніть увагу на те, що під час карантину кожна родина має утримувати свою оселю відповідно до санітарно-гігієнічних норм, організовувати правильне харчування дитини.

      У теперішній час діти ведуть малорухливий спосіб життя. Тому необхідно, аби фізичні навантаження займали важливе місце у їхньому житті.

      Це один із найосновніших компонентів  корекції та профілактики порушень дитячого церебрального паралічу. Крім стандартних занять ЛФК в ІРЦ, школі чи дитсадку, діти можуть займатись фізкультурою і вдома. Бажано, щоб заняття не були примусовими, вправи повинні викликати у них позитивні емоції та зацікавлення і проводитись в ігровій формі.

    Під час виконання вправ важливим є контролювати своє самопочуття, звертати увагу на дихання. Лікувальна фізкультура не має виснажувати, а навпаки – додавати бадьорості, покращувати настрій. Потрібно пам’ятати, що для того, щоб отримати позитивні результати від лікувальної фізкультури, заняття мають бути систематичними та регулярними. Займатись варто в прохолодному, добре провітреному приміщенні, в зручному, легкому одязі та взутті.

     Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовних навичок. У свою чергу формування рухів руки тісно пов’язано з розвитком рухового аналізатора і зорового сприймання, просторового орієнтування, координації рухів тощо:

  1. Масаж пальчиків та кистей. Щоденний масаж кисті рук дитини м’якими рухами та розминання кожного пальчика, долоньки, зовнішнього боку кисті, а також передпліччя дуже корисні. Масаж чудово активізує мовні центри мозку. Крім того, він позитивно впливає на імунітет, на загальний розвиток дитини, поліпшує контакт із нею.
  2. Ліплення з різних матеріалів (тісто, пластилін, глина). Окрім очевидного творчого самовираження, дитина розвиває гнучкість і рухливість пальців.
  1. Мозаїка. При складанні різноманітних ігор, зокрема мозаїки, покращується дрібна моторика рук малюка, розвивається кмітливість і творчі здібності.
  2. Ігри-шнурування та ігри з ґудзиками та намистинками. Нанизування на нитку намистинок, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук.
  3. Пазли. Яскраві картинки розвивають увагу, кмітливість, зір і дрібну моторику рук.
  4. Катання долонькою дерев’яних і гумових м’ячиків по рівній поверхні. Таке заняття масажує долоні та покращує координацію рухів кисті.
  5. Ігри з прищіпками. Чіпляння прищіпок до картонних кружечків чи інших предметів розвиває дрібну моторику трьох основних пальців руки: великого, вказівного й середнього.
  6. Плескання в долоні тихо і голосно в різному темпі. Можна барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук та столу.
  7. Малювання, розфарбовування, штрихування.
  8. Вирізання ножицями.
  9. Ігри з піском, водою.
  10. Пальчикова гімнастика та  ігри з інсценування римованих розповідей, казок за допомогою пальчиків. У багатьох іграх необхідна участь обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях «праворуч», «ліворуч», «вгорі», «внизу» тощо. 

Для цього також рекомендуються такі вправи:

• стиснути пальці правої руки в кулак, випрямити;

• зігнути пальці одночасно і по черзі;

• торкнутися по черзі всіма пальцями великого, з’єднати великий палець з усіма іншими по черзі;

• ритмічно постукати кожним пальцем по столу під рахунок «один, один-два, один-два-три»;

• звести і розвести пальці, зігнути і розігнути із зусиллям;

• багаторазово зігнути і розігнути пальці, легко торкаючись пучком першого пальця інших.

     Формуйте в дитини різні способи утримання предметів (відповідно до їх розмірів, форм, матеріалів).

  Усі вказані види корекційної роботи спрямовані на формування графомоторних навичок, підготовку руки до письма. Важливо пам'ятати, що опанування рухових навичок відбувається поетапно і потребує тривалого часу і терпіння з боку дорослого. Формування рухових навичок у дітей із церебральним паралічем доцільно проводити під час цікавих і зрозумілих для них ігор. При цьому всі запропоновані дитині завдання мають відповідати її руховим можливостям. Розвиток рухових можливостей руки слід проводити поступово. На першому етапі важливо навчити дитину довільно брати й опускати предмети, перекладати їх із руки в руку, складати у певне місце, вибирати, порівнюючи свої рухові зусилля з характеристиками предмета.

 

Завдання лікувальної гімнастики при ДЦП:

     Для розвитку рухів рук доцільно навчати дитину перемотувати з клубка в клубок мотузку, шнур, нитки. Завдання мають бути посильними для дитини і викликати задоволення від виконаної роботи. Стимулюйте успіхи дитини, хваліть за старанність та наполегливість. Схвалення, позитивна оцінка, похвала закріплюють у дитини віру у власні сили, підвищують її самооцінку, викликають бажання робити щось так само добре й надалі, зменшують страх можливої невдачі в новій справі.

  1. Розвиток реакцій випрямлення й рівноваги, які забезпечують правильний контроль голови в просторі й відносно тулуба;
  2. Розвиток функції рук i предметно-маніпулятивної діяльності;
  3. Розвиток зорово-моторної координації;
  4. Гальмування й подолання неправильних поз i положень;
  5. Попередження формування вторинного порочного рухового стереотипу.

Для досягнення успіху в комплексній роботі необхідне чітке усвідомлення завдань, які стоять перед методистом, батьками в процесі фізичної реабілітації:

  • корекція хибних установок опорно-рухового апарата (кінцівок, відділів хребта), переборювання слабкості (гіпотрофії, атрофії) окремих м'язів та їх груп;
  • покращення рухів в суглобах (профілактика чи розробка контрактур);
  • нормалізація тонусів м'язів (корекція пізньо-тонічних реакцій);
  • покращення зв'язку м'язів із суглобами (кінестезії) та тактильної (шкірної) чутливості;
  • формування компенсаторної гіпертрофії певної групи м'язів (посилення розвитку тієї групи м'язів, яка взяла на себе функції ослаблених, паралізованих);
  • покращення функціонування серцево-судинної, дихальної та інших систем організму;
  • розвиток предметно-маніпулятивної діяльності рук;
  • формування вестибулярних і антигравітаційних реакцій, статодинамічної стійкості (рівноваги) та орієнтації в просторі;
  • формування різних опірних реакцій рук і ніг;
  • досягнення загальної релаксації (розслаблення) організму або окремих його частин.

 

Фізичні вправи на засвоєння основних рухових режимів,

адаптованих до наявних порушень моторної сфери.

I. Лежачий основний руховий режим:

1. Вправи в положенні лежачи на спині.

2. Вправи в положенні лежачи на животі.

3. Вправи в положенні лежачи на боці.

4. Перевороти  зі спини на живіт та навпаки.

5. Повороти та розвороти в положенні лежачи (на спині, на животі).

6. Все те ж саме, але маніпулюючи з різними предметами.

7. Ігри, естафети і змагання у лежачому положенні (на спині, на животі, на боці).

II. Повзальний основний руховий режим:

1. Пересування на спині.

2. Пересування на животі.

3. Повзання по-пластунськи.

4. Вправи на низьких карачках на місці.

5. Вправи на середніх карачках на місці.

6. Вправи на високих карачках на місці.

7. Плазування на низьких карачках.

8. Плазування на середніх карачках.

9. Плазування на високих карачках.

10. Біг на високих карачках.

11. Вправи на задніх низьких карачках на місці.

12. Вправи на задніх середніх карачках на місці.

13. Плазування на задніх низьких карачках.

14. Плазування на задніх середніх карачках.

15. Все те ж саме, але маніпулюючи з різними предметами.

16. Ігри, естафети і змагання з елементами повзання.

III. Сидячий основний руховий режим:

1. Вправи з пасивного висаджування дитини.

2. Вправи з розвитку статичної рівноваги в положенні сидячи.

3. Вправи з самостійного прийняття положення сидячи з положення лежачи або на карачках.

4. Вправи з пересувань в положенні сидячи  (на сідницях, навпочіпки).

5. Вправи з розвитку динамічної рівноваги  при пересуваннях в положенні сидячи.

6. Все те ж саме, але маніпулюючи з різними предметами.

7. Педалювання на стаціонарному велостанку.

8. Педалювання на чотириколісному автомобілі.

9. Педалювання на триколісному  велосипеді.

10. Педалювання на двоколісному велосипеді.

11. Ігри, естафети  та змагання  у положенні сидячи.

IV. Стоячий основний руховий режим:

1. Вправи  в положенні на низьких колінах.

2. Вправи зі вставання на середні та високі коліна.

3. Вправи з розвитку статичної рівноваги в положенні стоячи на високих колінах.

4. Вправи з пересувань на середніх або високих колінах.

5. Вправи з прийняття положення прямостояння.

6. Вправи з розвитку статичної рівноваги в положенні стоячи.

7. Вправи з формування елементарних крокових рухів на місці.

8. Все те ж саме, але маніпулюючи з різними предметами руками і ногами.

8. Ігри, естафети і змагання  у положенні стоячи.

V. Ходьбовий основний руховий режим:

1. Вправи з формування крокових дій біля опори.

2. Вправи з формування самостійних крокових дій (без ручної опори).

3. Вправи з прямолінійного ходіння.

4. Вправи з криволінійного ходіння.

5. Вправи з переступанням через незначні перешкоди (гімнастична палиця, обруч, тонкий канат тощо).

6. Вправи з ходіння по відносно складній траєкторії (по колу в обидві сторони, по «вісімці», зигзагом тощо).

7. Вправи з подоланням більш складних горизонтальних перешкод (жердини, дерев’яної «цеглинки», кубика тощо).

8. Вправи з подоланням  відносно складних вертикальних перешкод (гімнастичної лави, дерев’яного куба, поручнів тощо).

9. Вправи з ходіння по незручній опірній поверхні (сітці, яку покладено на підлогу; по піску, траві, снігу, воді тощо).

10. Вправи з ходіння по похилій поверхні вгору.

11. Вправи з ходіння по похилій поверхні з гори.

12. Вправи з ходіння по сходинках вгору та з гори.

13. Вправи з ходіння в обмеженому просторі (по коридору, по умовному «лабіринту», під гілками дерев, в умовному «тунелі» тощо).

14. Вправи з крос-ходьби (з подоланням природних перешкод на відкритій місцевості: по галявині, по степу, у лісі чи парку).

15. Вправи з ходьби по хиткій поверхні (тренажерів).

16. Вправи з ходьби по підвищеній та обмеженій опорі (лаві, горизонтальній колоді, колесах тощо).


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора