A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Турійської селищної ради Волинської області

Кінезіологічні вправи як спосіб розвитку природних здібностей учнів

Дата: 26.11.2021 13:26
Кількість переглядів: 130

  Урок у початковій школі триває 35-40 хвилин. Здається, що за цей час неможливо досягти всіх запланованих цілей, але якщо вдало поєднувати фізкультхвилинки з кінезіологічними вправами – вдалий результат гарантовано.

Результати наукових досліджень свідчать, що існує зв'язок між мовленнєвим розвитком та рівнем розвитку дрібної моторики рук. Саме тому вчителі під час підготовки учнів до школи та у початкових класах розвиток мовлення дітей починають не зі скоромовок та віршів (хоча й це дуже корисно), а з гімнастики для долоньок і пальчиків.

Педагог розуміє цей зв’язок між мовленнєвою та дрібною моторикою, тим паче коли помічає мовні проблеми у дитини. Якщо не зреагувати своєчасно, надалі в учня може виникнути дисграфія.

Розв’язати ці проблеми покликана наука кінезіологія – вона вивчає розвиток розумових здібностей і фізичного здоров’я через рухові вправи.

Якщо систематично виконувати певний комплекс завдань та вправ, можна досягти дійсно позитивних результатів:

  • зміцнити здоров’я дитини шляхом виконання нескладних та цікавих фізичних завдань;

  • за систематичної практичної діяльності покращити пам’ять учнів, сприйняття, увагу, мову та слух;

  • значно поліпшити просторові уявлення, фантазію та творчі здібності;

  • розвинути працездатність та досягти результативності освітньої діяльності, покращити настрій та стабілізувати психоемоційний стан, зменшити кількість конфліктних ситуацій у колективі. 

Щоб вправи приносили результат, дорослий (вчитель, психолог, батьки) повинен виконувати їх разом з дітьми, поступово збільшуючи час та складність.  

 У пригоді стане такий алгоритм:

  1. Спочатку варто пояснити дітям, що вони будуть робити та навіщо це потрібно.

  2. Наступний крок – навчитись виконувати вправи повільно та чітко, відповідно до авторських вимог.

  3. Поступово прискорювати темп.

  4. Бажано пробувати виконувати завдання без мовного та зорового контролю. Для цього рекомендується легко прикушувати язика та заплющувати очі.

  5. Згодом можна залучити очі, руки та язик.

  6. Коли дитина натренується виконувати завдання, доречно навчити її дихальних вправ та візуалізації за допомогою власної фантазії.

Одним з простих способів корисного відпочинку дитини під час навчання є самомасаж. Він також позитивно впливає на настрій, емоційний фон, має загальнозміцнювальну дію на м’язову систему, підвищує тонус, еластичність і скорочувальну здатність м’язів рук. А це своєю чергою покращує розвиток каліграфічних умінь у молодших школярів.

Під час самомасажу необхідно звертати увагу на різноманітність прийомів його виконання. Доречними будуть погладжування, розтирання, розминання, відтискання, динамічні рухи та відпочинок – розслаблення м’язів. Діти залюбки виконують самомасаж долонь, пальців рук, адже це не лише корисно, але й приємно.

У школі можна використовувати такий комплекс вправ:

  • З голосним криком пробігтися класною кімнатою, розмахуючи руками. За командою вчителя різко зупинитися та розслабити все тіло, видихнути. Під час такої вправи учні можуть зняти емоційну напругу, розважитись та відновити дихання – це допоможе налаштуватись на новий урок, або виконання складного завдання.

  • Зручно сісти на стілець, або лягти на спину (вдома), витягнути перед собою руку із затиснутим у долоні яскравим предметом. За командою дорослого потрібно розпочати довільні рухи рукою й лише одними очима спостерігати за траєкторією предмета. Головна умова – не рухати головою.

  • Вправа «У польоті». Необхідно встати, виконати кілька сильних махів руками у різні сторони й уявити себе у польоті. Потім міцно заплющити очі і продовжити «літати», розмахуючи «крилами».

  • Ретельно масажувати ліву руку від ліктя до зап’ястя і назад. Потім від плеча до ліктя і назад. Спочатку виконувати однією рукою, а згодом – іншою.

  • Ця вправа буде зручною для використання на уроках фізичної культури, або вдома. Потрібно сісти на підлогу, витягнути перед собою ноги й повільно згинати та розгинати пальці обох ніг – синхронно, по черзі. Трохи пізніше додайте відповідні рухи долонями. Не у всіх дітей можуть одразу синхронізуватись рухи ніг та рук, але з часом це виконуватиметься автоматично.

  • Вправа «Орієнтир». Дорослий ховає у кабінеті іграшку. Один учень міцно заплющує очі, а інший дає вказівки, куди необхідно рухатись. Наприклад, три кроки вправо, два вліво. Потім ролі у парі змінюються.

  • Вправа «Кулак, ребро, долоня». Вчитель говорить ці слова повільно. Учні спочатку лівою, а потім правою рукою виконують певні рухи. Темп згодом пришвидшується, а діти виконують це завдання вже двома руками одночасно.

  • Для роботи потрібно взяти чистий аркуш паперу та два олівці або ручки. Сторінку можна розділити навпіл вертикальною лінією. За командою діти починають одночасно малювати обома руками так, щоб дзеркально зобразити дві частини одного предмета.

  • Вправа «Будинок». Необхідно з’єднати кінцеві фаланги випрямлених пальців рук. Пальцями правої руки з силою натиснути на пальці лівої, потім навпаки. Відпрацювання цих рухів відбувається для кожної пари пальців окремо. Згодом темп виконання роботи пришвидшується.

Всі ці нескладні вправи стануть у пригоді вчителю-практику та батькам, а щирий захват учнів буде найбільшою винагородою.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора