A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Турійської селищної ради Волинської області

Особливості навчання та виховання дітей з порушеннями опорно-рухового апарату

Дата: 18.09.2020 11:44
Кількість переглядів: 4052

Руховий аналізатор — це нейрофізіологічна система, яка здійснює аналіз і синтез сигналів, що виникають в органах людини та тварин. Руховий аналізатор складається з периферійних відділів, специфічних нервових волокон (чутливі нерви, що несуть нервові імпульси до головного мозку), відповідних підкіркових структур і кіркового відділу, розташованих в лобних долях кори головного мозку. Руховий аналізатор бере участь у підтримці постійного тонусу (напруги) м’язів тіла та координації рухів. Порушення, які відбуваються у руховому аналізаторі, призводять до певного, атипового розвитку особистості дитини.

ПАРАЛІЧ – (від гр. paralio – розслаблюю) – повне випадіння рухових функцій, яке залежить від ураження рухового апарату центральної або периферійної нервової системи.

Неповний ступінь паралічу, або параліч у стадії зворотного розвитку, називається парезом.

Функціональні паралічі

Органічні паралічі

не супроводжуються анатомічними змінами в нервовій системі, є істеричними і виникають внаслідок розвитку стійкого осередку гальмування в ділянці рухового аналізатора кори головного мозку.

периферійні

центральні

уражуються рухові клітини передніх рогів спинного мозку або ж периферійні нервові стволи;

випадають всі рухи і падає тонус м’язів (в’ялий параліч), м’язи атрофуються, сухожильні рефлекси і рефлекси шкіри затухають.

ураження пірамідної системи і порушення можуть виникати у різних відділах головного і спинного мозку. М’язи кінцівок ушкоджуються неоднаково; м’язовий тонус підвищується (спастичний параліч); рухові функції випадають не повністю: довільні рухи стають неможливими, а сухожильні рефлекси різко зростають; з’являються патологічні рефлекси.

До порушень опорно-рухового апарату призводять такі захворювання, як:

  1. Дитячий церебральний параліч – непрогресуюче захворювання головного мозку, яке вражає ті його відділи, що відповідають за рухливість і положення тіла, виникає на ранніх етапах розвитку головного мозку.

тетраплегія –відсутність або послаблення рухів всіх кінцівок з переважанням проблем у руках

диплегія – параліч, що вражає обидві половини тіла, причому більшою мірою ноги, ніж руки

геміплегія – параліч однієї половини тіла

нижня параплегія –ураження ніг.

  1. Поліомієліт (від гр. polios – сірий, mielos – мозок) – гостре інфекційне захворювання, що вражає головним чином сіру речовину спинного мозку.
  2. Сколіоз – бокове викривлення хребта, яке може проявлятись у його різних відділах.
  3. Остеоартрит, остеомієліт, артрогрипоз, хондродистрофія, міопатія, патологічний кіфоз.
  4. Інші вроджені і набуті деформації опорно-рухового апарату.

Особливості роботи педагогів з такою дитиною:

  • оптимальне дозування виконання письмових робіт з урахуванням порушень загальної та дрібної моторики пальців рук;
  • передбачати варіативність письмових робіт – не лише самостійне письмо, а й роздаткові картки з друкованою основою; не лише ручка, а магнітна дошка, комп’ютер;
  • збільшення часу на виконання письмових завдань або заміняти частину з них на усні;

При наявності порушень просторових відносин і несформованості зорово-просторової координації слід використовувати такі прийоми:

  • спеціально вказати (ручкою, олівцем) рядок і місце, де потрібно починати писати, малювати;
  • позначати відстань між рядками чи частинами завдання;
  • при виконанні арифметичних дій у стовпчик можна розфарбувати клітинки олівцем, наприклад, сотні – зеленим, десятки – синім, одиниці – червоним;
  • використовувати перфокарти;
  • при читанні використовувати спеціальні закладки з прорізами для фіксування слова, словосполучення чи речення;
  • оцінюючи дитину, не знижувати бали за повільну відповідь, недостатню інтонаційну виразність, особливості письма.

 

Навчання і виховання дитини з вадами опорно-рухового апарату має бути поєднаним із оздоровленням і лікуванням, логопедичними заняттями, заняттями з психологом, лікувальною фізкультурою, масажем.

 

                             Фото ілюстративне


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора